ساموئل بارکْلی بِکت (13 آوریل 1906 - 22 دسامبر 1989) نمایشنامهنویس، رماننویس و شاعر ایرلندی بود.
آثار بکت بیپروا، به شکل بنیادی کمینهگرا و بنابر بعضی تفسیرها در رابطه با وضعیت انسانها عمیقاً بدبینانهاند. این حس بدبینی اغلب با قریحه? طنزپردازی قوی و غالباً نیشدار وی تلطیف میگردد. چنین حسی از طنز، برای بعضی از خوانندگان آثار او، این نکته را در بر دارد که سفری که انسان به عنوان زندگی آغاز کردهاست با وجود دشواریها، ارزش سعی و تلاش را دارد. آثار اخیر او، بُنمایههای موردنظرشان را به شکلی رمزگونه و کاهشیافته مطرح میکنند.
"بکت در خانوادهای مرفه و مذهبی (پروتستان) بزرگ شده و تا اتمام تحصیلات دانشگاهی و شروع کارش به عنوان استاد هنوز باور مذهبی داشتهاست. پس از ترک قطعی محیط آکادمیک و مهاجرتش به پاریس، گسست از مذهب را در آثارش منعکس میکند. با اجرای در انتظار گودو در سال 1953 تماشاگر با اعلان جنگی شوک آور علیه خدا و مذهب روبرو میشود." بکت در آثار دیگرش هم با طنز تندی به اصول کاتولیسیسم برخورد میکند. (4)
او در سال 1969 بدلیل «نوشتههایش - در قالب رمان و نمایش - که در فقر [معنوی] انسان امروزی، فرارَوی و عروج او را میجوید»†، جایزه نوبل ادبیات را دریافت نمود.
آثار
- نمایشنامهها
- در انتظار گودو (1952)
- دست آخر (1957)
- آخرین نوار کراپ (1958)
- من نه (1972)
- فاجعه (1982)
- چی کجا (1983)
- «چرکنویس برای یک نمایشنامه 1&2»(1965)
- آخر بازی
- روزهای خوش
- رمانها
- مورفی (1938)
- وات (1945، انتشار 1953)
- مولُوی (1951)
- مالون میمیرد (1951)
- نامناپذیر (1953)
- اشعار
- هوروسکوپ*[1] (1930)
- آنچه واژه هست *[2
برچسبها: ادبیات